وبلاگ الو ورزش

پیاده‌روی بهتر است یا دوچرخه‌سواری

پیاده‌روی بهتر است یا دوچرخه‌سواری
دوچرخه سواری و پیاده روی دو نوع از محبوب‌ترین فعالیت‌های هوازی هستند. هر دو برای مبتدیان یا افرادی که دچار آسیب دیدگی هستند، مناسب است. هر دوی آنها نسبت به سایر فعالیت‌های هوازی، مانند دویدن یا طناب زدن، کم فشارتر هستند، به این معنا که روی مفاصل شما فشار زیادی وارد نمی‌کنند. از آنجاکه هردوی این ورزش‌ها هوازی هستند، بسیار روی سلامت قلب شما تاثیر خوبی دارند. پیاده روی یا دوچرخه سواری منظم با افزایش ضربان قلب و گردش خون، سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشند؛ همچنین به کاهش فشار خون، کاهش سطح کلسترول و کاهش خطر بیماری قلبی کمک می‌کنند. در نهایت مهم‌ترین فایده ورزش دوچرخه سواری یا پیاده روی را شاید بتوان تاثیر بسیار مثبت و خوب‌شان روی روحیه دانست! شما در فضای باز و هوای تازه چه راه بروید، چه رکاب بزنید از فواید فوق العاده ورزش هوازی بر روحیه، یعنی کاهش استرس، بهبود خلق و خو، افزایش تمرکز و شادی بهره‌مند می‌شوید و یک آدم خوشحال‌تر و شاداب‌تر به خانه برمی‌گردید!
شباهت‌های دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی

1. هوازی 2. کم‌فشار 3. شادی بخش
البته که پیاده روی بسیار خوب است اما محدودیت‌هایی هم دارد که ممکن است، روی محبوبیت آن موثر باشد. مثلا اینکه کالری سوزی کمی دارد و اگر هدف شما کاهش وزن است، ورزش‌های بهتری هم برای کمک به هدف شما وجود دارند. اگر بخواهید فقط پیاده روی را به عنوان فعالیت بدنی در برنامه کاهش وزن خود داشته باشید، لازم است که مسافت‌های طولانی‌تر یا با سرعت تندتری پیاده روی کنید.
مورد منفی دیگر (که ممکن است اتفاقا از نظر بعضی‌ها یک مزیت باشد) این است که پیاده روی کمی یکنواخت و تکراری و بدون هیجان است! شما در پیاده روی فقط راه می‌روید و نمی‌توانید تغییر و تنوع خاصی در پیاده روی ایجاد کنید.
همانطور که بالاتر هم کالری مصرفی دوچرخه سواری و پیاده روی را مقایسه کردیم، دوچرخه سواری برای کاهش وزن موثرتر و کاربردی‌تر است. بنابراین، اگر می‌خواهید وزن کم کنید ولی زمان زیادی برای ورزش ندارید، دوچرخه‌سواری انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.
اما با این وجود، عاقلانه‌ترین انتخاب این است که فعالیتی را انجام دهید که از آن لذت می‌برید و دوستش دارید. چون در این صورت راحت‌تر می‌توانید به آن پایبند باشید. از طرفی هم باید مراقب میزانِ کالری‌های دریافتی‌تان باشید؛ زیرا بدون رژیم غذایی، لاغری و کاهش وزن اتفاق نمیفتد.
ورزش شما ممکن است پیاده روی یا دوچرخه سواری و یا ترکیبی از این دو باشد. انجام هر دوی این ورزش‌ها به برنامه شما تنوع بیشتری می‌دهد و روحیه شما را هم شاداب‌تر نگه می‌دارد.
دوچرخه سواری و پیاده روی هر دو تمرین‌های بسیار عالی و مناسبی هستند. اگر نمی‌دانید که کدام را انتخاب کنید، ابتدا هر دو را امتحان کنید و ببینید کدام یک برای‌تان راحت‌تر و لذت بخش‌تر است. اگر دوچرخه ندارید، می‌توانید در باشگاه ثبت نام کنید و از دوچرخه ثابت‌های باشگاه استفاده کنید، یا برای مدتی یک دوچرخه از دوستان‌تان قرض کنید و ببینید چه حسی دارد؛ که اگر دوست داشتید یک دوچرخه برای خود تهیه کنید. پیاده روی یا دوچرخه سواری اگر جایگزین رفت و آمد شما به محل کار شوند، بسیار راحت و فوق العاده است. اما ممکن است همه چنین شرایطی نداشته باشند. در نظر بگیرید که شرایط کدام ورزش برای شما آسان‌تر است که همان را ادامه دهید.

مقالات مرتبط

اینستاگرام الوورزش