وبلاگ الو ورزش

غذا با پروتئین بالا کم‌کالری مناسب ورزشکاران

غذا با پروتئین بالا و کم‌کالری مناسب ورزشکاران
غذاهای پروتئینی و کم‌کالری از دسته مواردی است که نه تنها ورزشکاران بلکه افراد با رژیم‌های غذایی سالم نیز مرتب به دنبال آن هستند. شاید در دوران دبیرستان راجع‌به این سه ماده‌ی مغذی یعنی، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها، خوانده باشید. شما برای داشتن زندگی‌ سالم، حتما باید از این سه نوع ماده‌ی مغذی استفاده کنید، اما مقدار آن‌ها در رژیم غذایی شما، وابسته به شیوه‌ی زندگی و هدفتان است.
بدن انسان به چربی مفید برای بهبود عملکرد به جذب ویتامین و مواد معدنی نیاز دارد، اما شما با مصرف غذای پروتئین‌دار و کم‌کالری، از مصرف کالری مضاف، جلوگیری می‌کنید. گفتن این نکته خالی از لطف نیست که رژیم غذایی با پروتئین بالا و کالری کم به جز ساختن عضله در بدن، فواید دیگری نیز دارد، فوایدی مثل پایداری سطح قند خون و میزان انرژی بدن، احساس سرخوشی و حس پایداری روحیه.
به چند مورد از غذاهای با پروتئین بالا اشاره می‌کنیم:
1. سفیده تخم مرغ
حضور سفیده‌ی تخم‌مرغ در اول لیست غذاهای پروتئینی، احتمالا برای شما قابل حدس بود. به طور کلی، تخم‌مرغ دارای پروتئین بالایی‌ است و در کنار این پروتئین، غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما نیز هست
.
2. گوشت بوقلمون
گوشت بوقلمون غذایی با پروتئین بالا است که هر
84 گرم از این گوشت لذیذ، 20 گرم پروتئین دارد. البته این ماده‌ی غذایی، شامل تمام آمینواسید‌های مورد نیاز بدن شماست. گوشت بوقلمون با داشتن اکثر ویتامین‌های نوع ب، در کنار غنی بودن از فسفر، برای مغز شما نیز بسیار کارساز است. این نکته را نیز اضافه کنیم که فسفر یکی از مواد مورد نیاز بدن برای سلامت استخوان است.
3. میگو
برای آن‌ دسته از کسانی که غذاهای دریایی، پایه‌ی ثابت سفره‌های آن‌ها است، برای داشتن پروتئین بالا و کالری کم، میگو را پیشنهاد می‌کنیم. میزان پروتئین گوشت میگو مثل گوشت بوقلمون است و می‌توان از آن به صورت‌های متفاوتی در انواع رژیم غذایی استفاده کرد. ایرانی‌ترین نوع استفاده از میگو، در قلیه‌ی میگو است، که شما با جایگزین کردن گوشت میگو به جای گوشت ماهی، از دریافت چربی و کالری بیشتر، جلوگیری می‌کنید
.
4. سینه‌ی مرغ
برای آن‌ دسته از کسانی که غذاهای دریایی، پایه‌ی ثابت سفره‌های آن‌ها است، برای داشتن پروتئین بالا و کالری کم، میگو را پیشنهاد می‌کنیم. میزان پروتئین گوشت میگو مثل گوشت بوقلمون است و می‌توان از آن به صورت‌های متفاوتی در انواع رژیم غذایی استفاده کرد. ایرانی‌ترین نوع استفاده از میگو، در قلیه‌ی میگو است، که شما با جایگزین کردن گوشت میگو به جای گوشت ماهی، از دریافت چربی و کالری بیشتر، جلوگیری می‌کنید.
5. پودر کره‌ی بادام‌ زمینی
کره‌ی بادام‌ زمینی، شامل مقادیر فراوانی پروتئین است، اما به دلیل وجود چربی زیاد، نمی‌تواند جزو غذاهای پروتئینی به حساب آید. به جای کره‌ی بادام‌زمینی، پودر آن را به شما پیشنهاد می‌دهیم. پودر کره‌ی بادام‌زمینی از فشرده‌ کردن بادام‌زمینی‌‌های بو‌ داده‌ شده بدست می‌آید که روغن آن گرفته شده است و میزان چربی آن پایین آمده است. این پودر در هر 2 قاشق غذاخوری، 8 گرم پروتئین دارد.
غذای پروتئینی با کالری کم، ضامن سلامت شماست. توجه به سفره‌ی غذائی‌تان و چیزی که وارد بدن می‌کنید، یکی از لازمه‌های داشتن بدنی سالم و تندرست است. بدن شما به ریزمغذی‌ها و مواد معدنی در کنار انواع ویتامین‌ها نیاز دارد و شما با دانستن اینکه چه غذاهایی این نیاز را برطرف می‌کنند، می‌توانید در مسیر تندرستی قدم‌ بردارید. لیستی که برای شما فراهم شد، نیاز بدن شما به پروتئین را برطرف کرده و برای عضله‌سازی به شما کمک می‌ند. با قرار دادن این مواد غذائی در سفره‌ی خود، می‌توانید با میزان خیلی کمی کالری، پروتئین کافی دریافت کنید؛ لازم به ذکر برای آنکه رژیم غذایی خاصی را دنبال کنید بهتر است از متخصصان این زمینه کمک بگیرید که ما در الو ورزش مربی‌های ورزشی را پیشنهاد می‌کنیم که با دادن برنامه‌های غذایی موادی را که بدن شما نیاز به آن دارد را در اختیارتان قرار می‌دهد.

مقالات مرتبط

اینستاگرام الوورزش