وبلاگ الو ورزش

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی
خیلی از افراد دوست دارند اندامی عضلانی و کمی حجیم داشته باشند. برای همین به یک برنامه غذایی بدنسازی برای افزایش حجم عضلات نیاز دارند. منظور از افزایش حجم، قطعا بزرگ شدن شکم، پهلو و به طور کلی گرفتن چربی نیست؛ منظور از افزایش حجم این است که افراد بتوانند حجم عضلات خود را بالا ببرند. به این منظور باید همراه با یک برنامه دقیق تمرین برای افزایش حجم، تغییری در نوع تغذیه خود هم به وجود بیاورند که در نهایت به افزایش حجم منتهی شود.
این تصور که چربی با تمرین به عضله تبدیل می‌شود تصور نادرستی است؛ بافت سلولی ماهیچه‌ها شباهتی به ترکیب چربی ندارد؛ همان‌طور که کیمیاگران نمی‌توانند مس را به طلا تبدیل کنند، چربی هم به عضله تبدیل نمی‌شود؛ بلکه چربی می‌سوزد و بدن عضله می‌سازد مسئله اینجا است که کاهش چربی و افزایش حجم عضلات دو مسیر کاملا متفاوت دارند.
حتما شنیده‌اید که به کسانی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می‌کنند که آب بیشتری بنوشند؛ این کار باعث می‌شود که برای غذا جای کم‌تری در معده داشته باشند. همچنین نوشیدن آب به طور موقتی می‌تواند متابولیسم را تندتر کند.
به همین دلیل بعضی از افرادی که قصد افزایش حجم دارند از آب خوردن پرهیز می‌کنند؛ این کار بسیار اشتباه است؛ اگر بعد از غذا معده شما کاملا پر می‌شود، برای نوشیدن آب در بین وعده‌ها برنامه‌ریزی کنید؛ نوشیدن شیر فکر خوبی است، چرا که هم مقداری کالری دارد هم کیفیت پروتئین آن بالا است. آب میوه طبیعی هم انتخاب بدی نیست، اما به دلیل قند زیاد بهتر است که به هفته‌ای دو نوبت محدود شود.
برخی به اشتباه فکر می‌کنند که دوره افزایش حجم عضلات یعنی تا جایی که می‌توانی بخور؛
بله برنامه غذایی افزایش حجم مقدار زیادی کالری دارد. اما مواد تشکیل دهنده غذا، به خصوص پروتئین مورد نیاز بدن برای عضله‌سازی نیز اهمیت دارد و نباید نسبت به آن بی‌توجه بود بهتر است که یک رژیم غذایی مشخص و تخصصی داشته باشید که به افزایش حجم عضلات شما کمک کند و به سلامتی آسیبی نرساند، افزایش حجم حتی برای ورزشکاران حرفه‌ای هم دشوار است. چرا که ساختن و نگه‌داری از عضلات به انرژی زیادی نیاز دارد. این انرژی باید از غذا تامین شود، اما هر اندازه که کالری دریافتی بالا می‌رود، باید حجم تمرین هم بیشتر شود. طبیعی است که هر بدن، یک مرز تحملی دارد و نمی‌تواند تمرین خود را تا بی‌نهایت سنگین‌تر کند.
همان‌طور که گفتیم برنامه غذایی بدنسازی برای افزایش حجم به مازاد کالری نیاز دارد و مازاد کالری یعنی غذای زیاد، اما غذای زیاد می‌تواند باعث چاقی شود. یعنی اگر برنامه تمرین شما با برنامه غذایی یا همان برنامه غذایی بدنسازی، تناسب نداشته باشد نه تنها به حجم دلخواه نمی‌رسید، بلکه چاق می‌شوید و بدن چرب پیدا می‌کنید؛ لازم است که متخصص طراحی رژیم به طور کامل از جزئیات برنامه تمرین افزایش حجم شما اطلاع داشته باشد تا بتوانید به اندازه کافی بخورید و عضله بگیرید. اگر در برنامه تمرین کم بگذارید یا بیشتر از اندازه مشخص بخورید، شکم می‌آورید؛ اگر در تمرین زیاده‌روی کنید یا به اندازه کافی نخورید، دیرتر به هدف دلخواه خود می‌رسید. سایت الو ورزش با ارائه کامل خدمات ورزشی و معرفی تمامی باشگاه‌های ورزشی این امکان را به شما می‌دهد که برای داشتن برنامه غذایی بدنسازی و رسیدن به اندام ایده‌آل تحت نظر مربی ورزشی از بهترین برنامه‌ها بهره‌مند شوید.

مقالات مرتبط

اینستاگرام الوورزش