وبلاگ الو ورزش

اگر تا چند هفته ورزش نکنم عضلاتم از بین می‌رود؟

اگر تا چند هفته ورزش نکنم عضلاتم از بین می‌رود؟
چه دلایلی می‌تواند باعث ترک ورزش شود؟ وقتی پس از مدتی به باشگاه برمی‌گردید، ممکن است که احساس کنید تمرینات برای‌تان سخت شده است. ترک ورزش و بازگشت به آن پس از یک وقفه کوچک، می‌تواند مثل وزنه‌زدن برای اولین‌بار باشد. احتمالا تجربه این موضوع را دارید و می‌دانید که جلسه اول پس از مدتی دوری از ورزش، چه احساس عجیبی دارد. این تغییر از نظر فیزیکی و ذهنی، واقعی و کمی دلسرد کننده است.
عوارض ترک ورزش برای سلامت بدن
1. از دست رفتن توان قلبی و عروقی 2. خداحافظی با عضلات ورزیده 3. کاهش آمادگی جسمانی 4. از دست رفتن انگیزه ورزش 5. قرار گرفتن در معرض بیماری
برای همه ورزشکاران پیش می‌آید که یک روز ورزش خود را از دست بدهند؛ حتی بیشتر از یک روز. از آسیب دیدگی تا بیماری گرفته تا تعطیلات و استرس کار، دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است یک روز تمرین خود را از دست بدهید
. از دست دادن یک جلسه تمرین لزوما چیز بدی نیست. گاهی اوقات استراحت یک هفته‌ای می‌تواند یک استراتژی هوشمندانه باشد که با توان بیشتری به تمرین برگردید. خیال‌تان راحت باشد که با یک جلسه ترک ورزش (حتی با چند جلسه) اتفاق بدی نمیفتد و لازم نیست عذاب وجدان داشته باشید.
اگر چند روز ورزش نکنم چه اتفاقی میافتد؟
همان طور که گفتیم‌‌، شما به‌عنوان یک فرد ورزشکار، اگر چند روزی ورزش را کنار بگذارید، اتفاق بدی رخ نخواهد داد. در واقع گاهی ممکن است برای بدن شما خوب باشد و به این استراحت نیاز داشته باشد. بزرگترین خطر در مرخصی یک هفته‌ای از ورزش، تاثیر ذهنی و روانی آن است. برای افراد مبتدی‌، ایجاد یک روتین ورزشی کار بزرگی است و ایجاد انگیزه پس از یک هفته تعطیلی ممکن است، کمی سخت باشد. اگر هنوز ورزش در زندگی شما تبدیل به یک روتین مشخص نشده، ترک ورزش خطرناک است و ممکن است به کنار‌ گذاشتن کلی آن بینجامد. یک پیشنهاد: ترک ورزش برای یک یا چند روز اتفاق بدی نیست، اما لازم است که رژیم غذایی سالم خود را همچنان حفظ کنید و به یک‌باره همه چیز را ترک نکنید
.
نتایج ترک ورزش برای چند هفته
رها کردن ورزش برای چندین هفته، تصمیم چندان خوبی نیست. اگر ورزش هوازی خود را قطع کنید، ممکن است ظرف دو هفته پس از توقف تمرینات خود، کاهش استقامت را تجربه کنید، اگرچه ممکن است این کاهش در ابتدا آشکار نباشد. اما این تغییرات کم‌کم و ظرف چند هفته قابل توجه‌تر می‌شود. مطالعه اخیر روی دوندگان ماراتن نشان می‌دهد که چهار هفته دوری از تمرین، منجر به پایین آمدن آشکار توان قلبی عروقی ورزشکار می‌شود. اگر ورزش شما یک ورزش قدرتی باشد، نتایج قطع تمرین برای چند هفته بازهم مشابه است. ورزشکاران می‌توانند حتی تا سه هفته قدرت و توان عضلانی خود را حفظ کنند اما پس از آن کم‌کم کاهش عملکرد و قدرت نمایان می‌شود
.
اگر بدنسازی را رها کنید، کم‌کم توده عضلانی‌تان را از دست می‌دهید که منجر به از دست دادن اندازه عضلات می‌شود؛ یعنی به عبارت ساده‌تر حجم عضلات‌تان کم می‌شود. این امر متابولیسم شما را کاهش می‌دهد و اگر شما همچنان همان رژیم غذایی قدیم خود را حفظ کنید، چربی بدن‌تان هم افزایش می‌یابد. نکته کلیدی در اینجا این است که اگر کمتر تمرین می‌کنید یا اصلاً تمرین نمی‌کنید، باید مراقب نوع و میزان تغذیه خود باشید. این کار به شما امکان می‌دهد که روند از دست دادن عضله را در کوتاه مدت به تعویق بیندازید. در دراز مدت، از دست دادن توده عضلانی و همچنین جنبه عصبی فعال کردن این عضلات ممکن است از بین برود.
اگر بدنسازی را برای همیشه ترک کرده‌اید باید بدانید تمام دستاوردها، مثل قدرت عضلانی، توان و استقامت، حجم و جلوه عضلات، کم‌کم از دست می‌روند و ناپدید می‌شوند. به جایی می‌رسد که دیگر اثری از آن بدن ورزشکاری و پرتوان نیست چراکه دیگر ورزشکار نیستید.
وقتی پس از مدتی دوری از ورزش به باشگاه بازمی‌گردید، در جلسات اول، توان و آمادگی سابق را نخواهید داشت و زمان می‌برد تا به دوره‌ی اوج خود برگردید. میزان تغییر در آمادگی بدنی‌تان به نوع ورزشی که می‌کردید و زمان دوری از ورزش‌تان بستگی دارد.
در این مطلب به موضوع ترک ورزش پرداختیم و تبعات آن را در زمان‌های مختلف بیان کردیم؛ همچنین به سوالات مختلف درباره‌ی ترک ورزش پاسخ دادیم. سایت الو ورزش با ارائه کامل لیست رشته‌های ورزشی مختلف به شما کمک می‌کند تا در رشته ورزشی مدنظرتان فعالیت کرده و اگر به مربی ورزشی در هر زمینه‌ای نیاز دارد با مربی مد نظرتان از کلیه خدمات ورزشی بهره‌مند شوید.

مقالات مرتبط

اینستاگرام الوورزش