وبلاگ الو ورزش

کفش تنیس باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

کفش تنیس باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
از سال 1960 کفشهای تنیس در حال تکامل بوده و هر سااله پشرفت کرده اند. اصطلاح کفش تنیس هر کفش ورزشی را توصیف می کند که دارای یک کف لاستیکی قابل انعطاف و یک رویه سبک وزن و ساخته شده از بوم یا چرم باشد. امروزه کفش های تنیس با پشتیبانی و ثبات لازم در مناطق مناسب و همچنین کشش صحیح مخصوص این ورزش طراحی شده اند. بنابراین کفش های تنیس با کفش های ورزشی، کفش های مخصوص دویدن، کفش های پیاده روی یا کفش های کوهنوردی بسیار متفاوت هستند. برای آنکه ورزشی را به صورت کاملا اصولی بازی کنید و آسیب جدی نبینید لازمه‌اش این است که وسایل آن ورزش را فراهم کنید تا بتوانید مهارت لازم را کسب کنید.
هنگام خرید کفش‌های تنیس به دنبال چه مواردی باشید
کفش های تنیس می تواند هزینه زیادی برای شما داشته باشد، بنابراین قبل از خرید کفش تنیس چند نکته را در ذهن داشته باشید. البته قبل از هر چیزی باید دقت کنید که اندازه کفش، متناسب با اندازه پا شما باشد؛ و به این موارد توجه کنیم
کفی، مواد ماندگاری و تنفس، حمایت از پا در کفش تنیس، بالشتک ضربه‌ای
در ابتدا کفش دویدن و کفش تنیس یکی بودند، با این وجود در طول سال ها و به ویژه در سال های بعد تفاوت زیادی بین کفش های دویدن و کفش های تنیس به وجود آمد. تفاوت کفش های تنیس مدرن و کفش های دویدن در وزن و طراحی کلی آنهاست. کفش مخصوص دویدن به گونه ای طراحی شده است که به افراد امکان دویدن می دهد بنابراین حتی المقدور باید سبک باشند. آنها دارای بالشتک برای محافظت از پا هنگام حرکت به جلو هستند و انعطاف پذیری لازم برای کفش تنیس را ندارند.
انعطاف پذیری کفش تنیس بسیار بیشتر از کفش مخصوص دویدن است. همچنین کفش های تنیس، کمی سنگین تر از کفش های مخصوص دویدن هستند چرا که کفش دوندگی به سبک ترین شکل ممکن ساخته می شوند تا هیچ کششی روی پای دونده ایجاد نکنند. دلیل بیشتر بودن وزن کفش تنیس نسبت به کفش دوندگی، بیشتر بودن میزان بالشتک و پشتیبانی کفش های تنیس است. همین چیزها هستند که باعث می شوند وزن کفش تنیس اضافه تر از کفش مخصوص دوندگی شود. کفش تنیس حتما باید بالشتک و پشتیبانی خوبی داشته باشد چرا که در هنگام بازی تنیس در زمین مورد نیاز است. بهترین کفش های تنیس به بازیکن این امکان را می دهد که به سرعت از یک سمت به آن طرف، عقب و جلو حرکت کند
.
نکته‌ای که در هنگام خرید کفش تنیس باید در نظر بگیرید و به آن توجه کنید، کفش‌های تنیس برای زمین‌های مختلف تنیس طراحی شده و شما باید در نظر بگیرید که هنگام خرید برای بازی در زمین خاک رس، زمین هارد و یا زمین چمن به آن احتیاج دارید و حتما از مربی ورزش مربوطه سوال کنید تا راهنمای بهتری برای خرید داشته باشید.
انواع کفش تنیس

کفش تنیس زمین هارد:
در ساخت رویه زمین هارد از مواد مصنوعی با ترکیب ماسه استفاده می‌شود. وجود ماسه سبب زبری سطح شده و به همین دلیل کفش زمین هارد باید دارای کفه‌ای مقاوم در برابر ساییدگی باشد. کفش‌های مناسب هارد کورت اصطلاحا Non-Marking هستند و در تماس با سطح زمین، ردی از خود به جای نمی‌گذارند. هم‌چنین به علت سختی بالای زمین هارد، کفش‌‌های مناسب این نوع زمین در قیاس با سایر کفش‌ها از انعطاف‌پذیری بالاتری برخوردار هستند تا شوک‌های وارده را به خوبی جذب کنند.
کفش تنیس زمین خاک
:
زمین خاک رس در مقایسه با زمین هارد نرم‌تر است و فشار کمتری را به پا و مفاصل وارد می‌کند. در زمین خاک بازیکنان بعضا برای رسیدن به توپ از تکنیک سر خوردن (Sliding) استفاده می‌کنند و طرح زیره کفش‌‌ باید به گونه‌ای باشد تا در عین اینکه به بازیکن اجازه این کار را می‌دهد، از لغزش‌های ناخواسته (Skidding) نیز جلوگیری کند. به همین منظور، زیره کفش‌ خاک رس با طرح هفت‌هشتی (Herringebone) ساخته می‌شود تا اصطکاک لازم را بین کفش و سطح زمین فراهم کند. گفتنی است در ایران اکثر زمین‌های تنیس از جنس خاک رس هستند.
کفش تنیس زمین چمن
:
به علت لغزنده بودن سطح زمین چمن، زیره کفش مخصوص این نوع زمین دارای تعداد زیادی برآمدگی‌ ریز است که به حفظ تعادل بازیکن کمک می‌کند و مانع سر خوردن می‌شود. هم‌چنین این زیره از آسیب رسیدن به زمین چمن نیز جلوگیری می‌کند.
کفش تنیس آل کورت
:
کفش‌های "آل کورت" به دلیل طرح استفاده شده در زیره آن‌ها برای بازی در زمین‌های مختلف مناسب هستند.
سامانه آنلاین
الو ورزش با ارئه کلیه خدمات ورزشی در تلاش است تا تمام امکانات ورزشی را برای علاقه‌مندان به ورزش در سراسر کشور فراهم آورد، تنها با عضویت در سایت الورزش به راحتی می‌توانید از تمام خدمات گفته شده استفاده کنید و محصولات ورزشی را از فروشگاه‌های معتبر که به شما معرفی می‌شود خریداری کرده و همچنین جهت رزرو کلاس با مربی ورزشی که مدنظرتان است ورزش را به صورت کاملا اصولی آموزش ببینید.

مقالات مرتبط

اینستاگرام الوورزش