وبلاگ الو ورزش

فشار خون بعد از ورزش باید چقدر باشد؟

فشار خون بعد از ورزش باید چقدر باشد؟
فشار خون بعد از ورزش می‌تواند افزایش و حتی گاهی‌اوقات کاهش یابد. این کاملا طبیعی است و معمولا جای نگرانی ندارد. تنها نکته‌ی مهم این است که فشار خون شما پس از فعالیت بدنی با چه سرعتی به سطح طبیعی برمی‌گردد. هر چقدر این مدت زمان طولانی‌تر باشد، احتمال ابتلا به مشکلات قلبی-عروقی بیشتر است؛ حتی در بعضی موارد، به‌خصوص در افراد جوان، ممکن است نشانه‌ی یک مشکل جدی باشد.
فشار خون با ۲ عدد مشخص می‌شود:.1  فشار خون سیستولیک عدد بزرگ‌تر که نیروی واردشده به شریان‌ها را در هنگام ضربان قلب نشان می‌دهد و  .2فشار خون دیاستولیک (عدد کوچکتر) که بیانگر نیروی واردشده به شریان‌ها در زمان استراحت قلب است. در بزرگسالان سالم فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک به‌ترتیب حداکثر 120 و 80 میلی‌متر جیوه است. معمولا ورزش فشار خون را بالا می ‌برد، چون نیاز عضلات به خون غنی از اکسیژن را افزایش می‌دهد. درنتیجه، قلب باید سریع‌تر خون را پمپاژ کند تا خون بیشتری را از طریق شبکه‌ی ثابتی از عروق به عضلات برساند. از آنجا که شریان‌ها نمی‌توانند خیلی منبسط شوند، در حین ورزش فشار خون به‌طور موقت بالا می‌رود. ذکر این نکته ضروری است که حتی ورزشکاران حرفه‌ای هم این اتفاق را تجربه می‌کنند.
پس از ورزش حداقل 30 دقیقه صبر کنید، سپس فشار خون خود را اندازه بگیرید. قبل از انداز‌ه‌گیری فشار خون، حداقل پنج دقیقه بنشینید و استراحت کنید. این کار باعث افزایش دقت اندازه‌گیری می‌شود.
بعضی از افراد ممکن است پس از تمرین دچار افت موقت فشار خون شوند. گاهی‌اوقات افت فشار خون به‌قدری شدید است که باعث غش کردن فرد می‌شود. در کسانی که این وضعیت را تجربه می‌کنند، خون به جای برگشت به قلب، در ساق پا جمع می‌شود. درنتیجه، کاهش جریان خون باعث افت فشار خون می‌شود و فرد علائمی مثل سبکی سر یا سرگیجه را تجربه می‌کند، چون مغز به‌طور موقت از دریافت خون محروم می‌شود. افت فشار خون می‌تواند چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد.
اگر همیشه فشار خون شما پایین است، قبل از شروع یک برنامه‌ی ورزشی جدید با پزشک مشورت کنید. ورزش، به‌ویژه ورزشی که با تغییر ناگهانی پوسچر بدن همراه است، می‌تواند علائمی از جمله سرگیجه، تاری دید و حالت تهوع را ایجاد کند. وقوع این علائم به‌معنی ممنوع بودن ورزش نیست، چون فعالیت بدنی می‌تواند با بهبود و افزایش گردش خون به درمان فشار خون پایین کمک کند. با این حال اگر فشار خون پایینی دارید، بهتر است فعالیت‌هایی با شدت متوسط را انتخاب کنید که شامل خم شدن یا بلند شدن سریع نباشند.
اگر در معرض خطر ابتلا به پرفشاری خون قرار دارید یا در حال حاضر به این بیماری مبتلا هستید، ورزش کردن برای شما بی‌خطر است. اما باید قبل از شروع ورزش یا تغییر برنامه‌ی تمرینی خود با پزشک مشورت کنید. ممکن است پزشک به شما بگوید که ابتدا به‌سراغ تمرینات هوازی ساده مثل پیاده‌روی یا حتی باغبانی بروید تا بدن‌تان به فعالیت بدنی عادت کند. همچنین ممکن است از شما بخواهد که از انجام بعضی از فعالیت‌ها که فشار زیادی به بدن وارد می‌کنند مثل وزنه‌برداری یا دوی سرعت اجتناب کنید.
سایت الو ورزش با ارائه کلیه خدمات ورزشی شما را راهنمایی کرده تا ورزش مدنظرتان را انتخاب کرده و از خدمات ورزشی بهره‌مند شوید.

مقالات مرتبط

اینستاگرام الوورزش