وبلاگ الو ورزش

صخره نوردی

صخره نوردی
خیلی‌ها مایل به ورزش‌کردن هستند، اما فعالیت‌های ورزشی مثل قدم‌زدن روی تردمیل به نظرشان خسته‌کننده می‌آید و دلشان می‌خواهد ورزش‌کردن برایشان چالش‌برانگیز و هیجان‌انگیز هم باشد. ورزش‌هایی مثل صخره نوردی دقیقا برای برآورده‌کردن نیاز این دسته از افراد طراحی شده‌اند. سنگ نوردی و دیگر رشته‌های ورزشی مشابه، با ترشح هورمون آدرنالین، دقیقا همین کار را می‌کنند. در ادامه مطلب حاضر، بیشتر راجع‌به صخره نوردی یا همان سنگ نوردی خواهید خواند.
از آنجا که صخره نوردی جزیی از ورزش کوهنوردی به شمار می‌رفته تا مدت‌ها کسی این دو را از هم جدا نمی‌دانست. در ابتدا کوهنوردان آلمانی که به آلپ صعود می‌کردند این مهارت را آموختند .در صخره نوردی ورزشکار تلاش می‌کند با بالارفتن از موانع، به نوک صخره یا قله کوه برسد. معمولا افراد این کار را با کمک تجهیزات سنگ نوردی مثل طناب و کارابین و کلنگ مخصوص انجام می‌دهند. نوع تجهیزات مورداستفاده، بسته به تندی شیب و ارتفاع و شدت صعود و عوامل دیگری از این دست، متفاوت خواهد بود؛ این رشته ورزشی نیروی جسمانی زیادی لازم دارد. برای آنکه بتوان صعود از صخره را به سرانجام رساند، علاوه بر تناسب اندام و چالاکی، به آمادگی ذهنی هم نیاز است. کسی که رو به این رشته ورزشی می‌آورد، باید مشقات آن را تاب بیاورد و از لحاظ ذهنی برای انجامش آماده باشد. سنگ نوردی ورزش مخاطره‌آمیزی است؛ اما علاقه‌مندان به این رشته ورزشی خطر و هیجان نهفته در آن را به چشم مزیت و چالش می‌بینند و از آن استقبال می‌کنند.
انواع صخره نوردی:
1. بولدرینگ
2. دیواره نوردی
3. سنگ نوردی سنتی
4. سنگ نوردی اسپرت
5. درای تولینگ یا صعود ترکیبی
تفاوت‌های این زیرمجموعه‌ها به اینجا ختم نمی‌شود. نوع صعود، شدت درگیری بدن هنگام صعود، دشواری و چالش مسیر، جنس دیواره یا صخره، و موارد متعدد دیگر در هرکدام از این زیرمجموعه‌ها متفاوت از دیگری است. اگر به دنبال‌کردن این رشته ورزشی علاقه دارید، باید تحقیقات جزئی‌تری انجام دهید و ببینید دقیقا در کدام زیرمجموعه صخره نوردی می‌خواهید فعالیت کنید. بعد از آن می‌توانید سراغ فراهم‌کردن تجهیزات و لوازم بروید
.
تجهیزات صخره نوردی شامل:
1. طناب
2. کلاه ایمنی
3. تبر یخ نوردی
4. قلاب و گیره
5. هارنس
6. کفش صخره نوردی
7. کرامپون
8.
اسلینگ صخره نوردی
9. ابزار حمایت و فرود
10. اسلینگ کامل یا کوئیک دراو
11. گچ
همانطور که گفته شد صخره نوردی زیر مجموعه ها محتلفی دارد و بعد از آنکه مشخص شد که در کدام زیر مجموعه میخواهیم ادامه دهیم با کمک و مشورت مربی ورزشی تجهیزات را فراهم می‌کنیم؛ سایت الو ورزش با گرد هم آوردن کلیه خدمات ورزشی که شامل رزرو کلاس و مربی ورشی همچنین محصولات ورزشی می‌شود به شما کمک کرده بدون هیچ نگرانی با فراغ بال در ورزشی که مدنظرتان هست فعالیت کرده و اوقات خوشی را سپری کنید.

اینستاگرام الوورزش